NULL

Zijn de medewerkers ziek of is het systeem ziek?

Hoe ziet het verzuimbeleid binnen jouw organisatie eruit? Wat zijn de afspraken als het gaat over ziekmeldingen? Een greep uit verschillende gesprekken die wij met organisaties gevoerd hebben:

❗We hebben een te hoog verzuimpercentage.
❗Medewerkers melden zich te makkelijk ziek.
❗Er is regelmatig frequent en/of complex verzuim.
❗De gemiddelde verzuimduur is lang binnen onze organisatie.

De vraag die je bij deze uitspraken kunt stellen: zijn de medewerkers daadwerkelijk ziek of is het systeem ziek? De grootste oorzaak van het ziekteverzuim ligt namelijk niet alleen bij de medewerker, maar met name aan de verzuimaanpak binnen de organisatie.

Ga eens na bij jouw organisatie. Hoe wordt er met het verzuim om gegaan? Is er een positieve aanpak op het verzuim of puur “symptoombestrijding”. Voelen de medewerkers zich veilig genoeg om open het gesprek aan te gaan als ze merken dat ze verminderd inzetbaar zijn zodat het gevolg ziekteverlof voorkomen kan worden? Zijn er gesprekken met betrekking tot frequent of preventief verzuim? Is er aandacht voor een breed beleid? Je bent samen verantwoordelijk voor de inzetbaarheid van jouw medewerker!

@